Sám text nakonec není tak "zauvzatý", jak hlásá titulek, ale přestože s mnohým vysloveným souhlasím, při čtení dalšího se mi otevírá příslovečná kudla v kapse.
Je naprosto jasné, že nechat propadnout prvňáka je nesmysl. Jeho sebevědomí - ať pochází z jakékoliv sociální vrstvy - to musí neodstranitelně pošramotit. Ale schopný učitel přeci zjistí neschopnost dítěte adaptovat se na nároky první třídy do konce čtvrtletí, nejpozději do Vánoc. A pokud si pamatuji, takové děti byly vraceny do mateřské školy a intenzivně se s nimi pracovalo, aby jejich druhý start dopadl lépe. Jistě to bylo méně stresující než reparát.
Dále nechápu, proč žák, který propadl, nemůže základní školu dodělat. Kolik inženýrů a magistrů pracujících na různých i velmi zodpovědných pozicích studovalo 6 - 7 let místo pěti! A nikdo to neřeší. Musí-li mít uchazeč o místo v učňovské škole celou základku, nechápu v čem je problém. Už dávno měly být zřízeny speciální třídy, kde by tito žáci měli zvýšenou péči a třeba s pomocí asistentů ZŠ dodělali.
Na druhou stranu - učila jsem dlouhá léta na učilišti, a tudíž vím, že mnozí žáci opravdu na tříletý učební obor nemají, sotva "prolezou" dvouletým. Po jeho absolvování většina z nich ani nebyla schopna samostatně pracovat, potřebovali stálý dohled. Kam se poděli? Inkluze je "dovzdělala"? Budeme si nalhávat, že Otíky z Vesničky střediskové odvál čas?
Také jsem učila na střední zdravotnické škole a vím, jaký byl nesmysl, že všechny sestry musely mít vysokou školu. Ano, dnešní péče vyžaduje vzdělané pracovnice, které umějí víc než jen píchnout injekci a dát klistýr. Ale kdo se postará o ležáky? Kdo umyje pokáleného pacienta, kdo mu vymění prostěradlo, donese bažanta? Sestra s titulem z vysoké? A za těch pár peněz?
Proto mi přijde nesmyslné požadovat, aby všichni byli vzdělaní, respektive, jak je to chápáno u nás, aby všichni měli nějaký papír či titul. Oni funkčně negramotní jimi zůstanou, i když budou mít místo osmi tříd základky a dvouletého učiliště o ony dva roky víc. IQ jim to pravděpodobně nezvedne. Ale pes je zakopaný jinde. Být funkčně gramotný může i ten, kdo základní školu nedodělal, záleží na tom, kdo, kde a jak se mu bude věnovat. A k tomu stále tvrdím - potřebujeme i pomocné síly. Někoho, kdo opraví výtluky na silnici, kdo umyje pokáleného dědečka v léčebně dlouhodobě nemocných, kdo opraví chodník, vykope jámy pro internetové kabely, položí jed na krysy, srovná ve skladu zboží, vyčití kanály, pohnojí pole - to všechno jsou práce, které vám někdo, kdo "studoval" (a dneska studují přece skoro všichni) neudělá. Pak nám možná přijdou vhod imigranti z rozvojových zemí, bez vzdělání, funkčně negramotní, kteří onu nevýhodnou smlouvu podepíšou bez mrknutí oka, protože nebudou vědět, co že to podepisují. To chceme?
Jsem pro inkluzi, ale s rozumem. I mně přijde chování našeho prezidenta v mnohém arogantní, ale v jádru s jeho neomaleným tvzením o tom, že některé děti do současné běžné školy nepatří, musím souhlasit. Zdůrazňuji slovou současné. Vraťme vyrovnávácí třídy, dejme do škol asistenty, dělme opět velké třídy na malé skupinky - třeba podle zaměření a schopností dětí. Potkávají-li se děti různých talentů a schopností ve "výchovách", nic se něděje. Ale má-li třída deset velmi slabých žáků - a je naprosto jedno, proč jsou slabí, z jakého důvodu - výuka klíčových předmětů v takové třídě upadá a nadané děti trpí. Bude-li poměr opačný, budou trpět ti slabší.
Přijde mi, že opět někdo něco vymyslel od zeleného stolu a nyní považuje za své právo i povinnost své dítě za každou cenu přivést na svět. Ale s dětmi se experimentovat nedá!! Nesmí!! Proto jsem odešla z jedné soukromé školy, která začínala a měla velmi slabé materiální zázemí. Když mi vedení řeklo: "Počkejte, za pár let bude všechno!" utekla jsem. Oněch pár let znamenalo, že pro jednu až dvě studentské generace to je pozdě. Na toto nesmíme zapomínat.