Budoucnost českých škol
Škoda jen, že ony vize se většinou značně rozcházejí. Mnohokrát už jsem psala, že u nás do školství mluví všichni, všichni mu rozumějí, protože všichni chodili do školy.
Momentálně se nejvíc tepe do toho, že děti se učí - básničky, vyjmenovaná slova, tabulku prvků. Prý je to zbytečné, mají se učit základy finanční gramotnosti, kritickému myšlení, základům práva. Jak se ale děti naučí finanční gramotnosti, když nebudou schopny převést centimetry na metry a naopak? Když si nevynásobí denní výdaje sedmi, když nebudou umět spočítat procenta půjčky? A to souvisí s právě s oním biflováním, neboť jsou to vědomosti, které získáte jen tehdy, když se budete učit.
A ony nenáviděné básničky? Orgán, který se nepoužívá, zakrňuje - pubertální chlapci se této větě vždycky hurónsky smějí, ale oním orgánem je myšlen nejen ten, na který oni myslí, ale jakýkoliv sval v těle, dokonce i mozek. Ne nadarmo se doporučuje seniorům, aby luštili sudoku, křížovky, četli, aby zaměstnávali mozek, čímž oddálí degeneraci svého myšlení. Občasné učení zpaměti je právě takovým tréninkem mozku.
Volá se po jazykových znalostech, ale ještě jsem se nesetkala s takovým způsobem výuky, při kterém vám slovíčka naskáčou sama do hlavy. A nežijete-li v zemi, jejíž jazyk se učíte, bez biflování se prostě neobejdete.
Je toho spousta, co se i děti našich dětí budou muset naučit zpaměti. Jako základy, na kterých budou stavět. Souhlasím s tím, že děti je třeba připravit na novou dobu, naučit je pracovat s technologiemi, umět si vyhledávat informace - ale zároveň je naučit, že mezi informací a vědomostí, potažmo dovedností je nebetyčný rozdíl. Jsem pro projektové vyučování, práci s počítačem, mobilem, ale za současné situace je to poněkud obtížné. Vybavení škol pokulhává za tím, co mají děti doma, na co jsou zvyklé. Ostatně i kdyby školy držely s technikou krok - což nikdy nebude - při současném počtu žáků, integraci problémových dětí do běžných tříd, při jednom učiteli, popř. ještě s jedním sdíleným asistentem není tak úplně možné se dětem individuálně věnovat. A co si budeme povídat, vždycky budou šikovní a ti méně šikovní. Ti první budou hned hotoví a budou se nudit a ti druzí?
Učitelé mají, učitelé musejí, učitelé by měli... Kde ale stojí, co by měli rodiče? Musejí koupit svému dítěti drahý mobil s připojením na internet? Stačí jedna "socka" ve třídě (tak těm, co nemají drahý mobil, ti ostatní říkají) a máte po ptákách. Mobily jako kalkulačky - jednotné v majetku školy? A jak potom zajistit, aby při písemkách, kde budou mít povolený mobil, žáci a studenti nepodváděli? Už i primán je schopen nahrát si text do chytrých hodinek a opsat ho. Sama jsem povolila studentům při písemce z němčiny mobil, aby si mohli dohledat slovíčka, a oni si místo slovníku zapnuli překladač vět, což je přece jednodušší.
Dalším problémem jsou nepedagogové za katedrou. Jak může češtinu na druhém stupni ZŠ učit někdo, kdo ji viděl naposled před maturitou, ze které měl třeba čtyřku - v návrhu se neříká nic o tom, jak byl dotyčný v daném předmětu silný v kramflecích. Odborníci naopak doporučují, aby i učitelé ostatních předmětů byli vedeni k tomu, aby dbali na pravopis, správné a spisovné vyjadřování, aby opravovali chyby v sešitech, což činí jen málokterý z nich.
80 % škol učí postaru. Co to je postaru? Co to je "ponovu"? Kdo si troufne říci? O sobě si myslím, že jsem vždycky tíhla k novinkám, ale spousta z nich se neosvědčila, ač je provázela velká popularita. Pan Hron v MF Dnes píše, že ho škola nenaučila vyplňovat daňové přiznání. Proč taky? Není pro osmáka důležitější umět nadepsat obálku, vyplnit složenku či žádost o OP či pas? Tohle se už dávno učí. A stejně si myslím, že správný puberťák řekne: Mami, vyplň mi to, já to neumím. Důležitější je učit žáky pozorně číst - zadání, návod, postup. Někdy je v tom ale zakopaný pes, protože mladí nečtou a samotný proces získávání informací čtením jim činí potíže; spadnout do dluhové pasti může i člověk vzdělaný - je - li líný si pořádně přečíst podmínky smlouvy. A to dnešní mladí jsou: čtení je vopruz!
Za nejlepší si dovolím považovat klasickou výuku kombinovanou s moderními metodami. Jak napsáno výše, nejdříve je třeba "vybetonovat" základy. Teprve pak - "podle nosnosti základové desky" je možné vybrat materiál a rozhodnout se, do jaké výšky dům vyženu. Ostatně i naši předkové často stavěli malý domek, který s rostoucí rodinou rozšiřovali či zvedali do výšky. Se vzděláváním je to stejné. Start mají všechny děti stejný, ale do cíle nemusejí doběhnout všechny najednou. A všichni nemusejí běžet maraton, někteří se narodili jako běžci na krátké tratě.
A malá poznámka k výchovné roli školy. Pokud základy slušného chování, ohleduplnosti a čestnosti nedostanou děti doma, škola je bezmocná. Pokud například dítě dostane nejdražší mobil, který mu rodiče odebírají za různé prohřešky, a ono proto podvádí, aby mohlo "pařit", nečekejme, že ve škole ho nepoužije zakázaným způsobem.
Trošku tu, jak říká jeden kolega, počítám jabka a hrušky dohromady, ale snad z toho vyplyne to, co považuji za nejdůležitější. Neodvrhnout to, co se osvědčilo, ať u nás, či jinde. Navázat na dobré tradice, pravidelně je obohacovat o nové. Vycházet z toho, že méně je někdy více, ale neustupovat hlupákům a lenochům. Vzdělání ani nepřeceňovat, ani nepodceňovat. Každý jsme se narodil jiný a každý máme před sebou jiný životní cíl. Ale jedno je společné: není důležitý papír, který si ze školy odneseme, ale to, co máme v hlavě a jak s tím umíme zacházet. Dokud toto nepochopíme, jsme ztracený národ.
Jaroslava Indrová
Trocha bilancování na závěr roku
Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.
Jaroslava Indrová
Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?
Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš
Jaroslava Indrová
Poděkujme básníkovi za krásné slovo
Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.
Jaroslava Indrová
Trápí vás také noční můry?
Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.
Jaroslava Indrová
Co nám chybí ke štěstí a zdraví...
Neustále se mluví o tom, že v lékárnách chybí penicilin a jak se ministerstvo snaží, aby ho byl dostatek. Poté, co jsem si dnes přečetla výzvu na webovkách SÚKLu,si říkám, jestli to není jen zastírací manévr.
Jaroslava Indrová
Děti, čtěte rodičům!
Akce Celé Česko čte dětem považuji za chvályhodný počin, ale... Neměly by raději číst děti svým rodičům?
Jaroslava Indrová
Umění vstát z popela
Každý rodič je šťastný, když jeho děti v životě uspějí, když dojdou dál než on. A protože já mám "dětí" po čtyřiceti letech ve školství spoustu, pocit spokojenosti a hrdosti zažívám dost často.
Jaroslava Indrová
Zubařina má zlaté dno
Když jsem před mnoha lety studovala, na stáži v Polsku jsem byla překvapena, kolik Poláků má špatný chrup. Podívám-li se dnes kolem sebe, vidím takové lidi i u nás docela běžně.
Jaroslava Indrová
Přijímačky po česku
A je to tady - nejdřív maturanti zahajují písemkami z češtiny a jazyka či matematiky a hned po nich frčí nebohá holátka ze ZŠ k přijímacím zkouškám.
Jaroslava Indrová
Jak jsme se za totáče připravovali na atomovou válku
Jsou to zhruba dva týdny, co děti přinesly pololetní vysvědčení, ale jeden předmět, který na tom mém nechybí, tam nenajdete. Branná výchova.
Jaroslava Indrová
Kašleme na chyby! Pravopis je pro kočku! Je???
Na Seznamu mě zaujal text Zuzany Válkové s názvem Čeština? Báječná, živá řeč. Strach z chyb a změn může být dědictvím 19. století, říkají lingvisté. která třem odborníkům z oboru lingvistika položila stejné otázky.
Jaroslava Indrová
Když si vás osedlá kůň
V dubnu to bude deset let, co jsem přestala být mudlou a stala se součástí celosvětové komunity vyznavačů geocachingu. Neměla jsem touhu "lovit", potřebovala jsem nápovědu v jedné hře.
Jaroslava Indrová
Moje cestování do Prahy
Už třetí rok jezdím celkem pravidelně k lékaři do Prahy. Kontrolu spojím vždy s návštěvou dětí a vnoučat – ostatně i proto jsem si vybrala Prahu a ne Brno, kde se specializované zařízení také nachází.
Jaroslava Indrová
Zase ta pošta
Celá naše rodina se vyhýbá poště jak čert kříži. Pokud je nutné něco odeslat či si nechat poslat, využíváme konkurenci – DPD, PPL, ale suverénně nejvýhodnější je ZÁSILKOVNA. Ovšem občas se poště vyhnout nedá.
Jaroslava Indrová
A zas mám před sebou dilema
Brzy bude mít svátek patron zemí Koruny české, ale ještě před tím nás čekají volby - komunální a část obvodu bude volit i senátora.
Jaroslava Indrová
Nelehký život s berlemi
Na samém počátku léta mě postihl těžký úraz a mou oporou a součástí se na dlouhou dobu staly berle. Dokud na nich člověk není závislý, netuší, jak nelehký je život s nimi.
Jaroslava Indrová
Vzpomínka na maturitu za doby normalizační
Psal se rok 1971, začínala normalizace a mě čekala maturita – z češtiny, nezbytné ruštiny, němčiny a dějepisu.
Jaroslava Indrová
Jak jsem za normalizace skládala maturitní zkoušku
Psal se rok 1971, začínala normalizace a mě čekala maturita – z češtiny, nezbytné ruštiny, němčiny a dějepisu. Už témata písemky byla výživná – v češtině to byl Gottwaldův projev k mládeži jako úvaha, masakr.
Jaroslava Indrová
Český fenomén "taneční"
Zatímco v dospělosti skoro každý vzpomíná na taneční s nostalgickým pousmáním, v době jejich konání to pro většinu bylo, je a zřejmě i bude trauma. Nejslabší jedinci to nedají a místo do zaplacených kurzů chodí za taneční.
Jaroslava Indrová
Jde soudcům vždy o spravedlnost?
Ve svém textu nechci nic a nikoho kritizovat ani odsuzovat, chci se prostě zamyslet nad naší společností v době covidové.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 371
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1912x