Moje prázdniny v minulém století

12. 08. 2019 18:42:13
Bydleli jsme v malém rodinném domku s velkou zahradou. V přízemí bydleli děda s babičkou a nahoře my. Zahrada byla naším rájem, i když hlavně děda dbal na to, abychom se v ní chovali, jak se patří.

K tomu patřilo i to, že jsme mu s pracemi na zahradě museli pomáhat a za to jsme si směli utrhnout jahody přímo ze záhonku, nebo vytrhnout čerstvou mrkvičku. Bio-hrušky, třešně a jiné ovoce bylo samozřejmou svačinou, kdykoliv jsme dostali chuť.

Sotva začaly prázdniny, postavili jsme s otcovou pomocí na zahradě stan, kde jsme spali, pokud nebyla velká zima. Spacáky jsme neznali, spali jsme pod dekou. Skýtalo nám to netušené možnosti. Třeba vyrazit k Paulovým na třešně. Třešně měl na zahradě kde kdo, ale jejich třešeň nesla žluté chrupky. Žluté!! Ty nikde v okolí nerostly. I proto si je pán domu hlídal, a když nás v blízkosti stromu načapal, hnal nás svou holí pryč. Stejně jsme mu na ně v noci chodili.

Když jsem byla asi v šesté či sedmé třídě, přinesl nám otec domů pingpongový stůl. Postavili jsme ho na ulici – tehdy v ní neměl nikdo auto, takže nehrozilo, že by nějaké projíždělo, a hráli jsme od rána do večera. Nejraději obíhačku do úplného uštvání.

Oblíbený byl samozřejmě fotbal a koupání v rybníce. Divím se, že nás k němu rodiče pouštěli samotné, bez dozoru. Měli jsme jen zakázáno koupat se u stavidla, což ale kluci samozřejmě občas porušovali.

Hodně jsme jezdili na kolech. Protože málokdo měl vlastní, jezdilo se na tom, které bylo doma. Nevím kdo, asi děda měl pánské kolo, tzv. baloňáka. Bylo to velké kolo se „štanglí“ a balonovými pneumatikami, které hmotností připomínaly dnešní horská kola. Přes trubku jsem samozřejmě nedostala, tak jsem šlapala pod trubkou. Jednou jsme hráli na honičku na kolech a já vjela tak prudce do zatáčky, že jsme přehlídla auto. Oba jsme prudce zabrzdili, já dostala smyk a zapasovala jsem se pod vůz i s kolem. Naštěstí až na pár odřenin všechno dobře dopadlo.

Taky jsme chodili na trávu králíkům a přes zákaz lezli do pole za posledním domem ulice. Když tam byla pšenice, žvýkali jsme dozrávající zrníčka a zkoušeli kouřit slámky. Líp se ale kouřila bramborová nať, rychleji tak utíkalo čekání, než se upečou brambory v ohni. Občas jsme díky „cigaretám“ vyděsili maminky svým zdravotním stavem – žloutenka byla velmi obávanou nemocí, a my byli po kouření často žlutí a zvraceli jsme, jak kdybychom se právě nakazili. Drželi jsme ale basu a nikdo nic nepráskl. Dokonce ani to, že jsme tajně chodili do pivovarského lesa, o kterém se říkalo, že tam jsou pohřbení zavraždění Němci, a kde se ještě dvacet let po válce nacházely válečné artefakty jako rezavé přílby a prázdné patrony.

Když se tak ohlídnu zpět, říkám si, jak jsme mohli tak nebezpečné dětství ve zdraví přežít? Mnohé dnešní děti by na třešeň nevylezly, po vykouření bramborové nati by dostaly astmatický záchvat, pingpongový stůl by neoběhly a v lese? Kdo ví, jak by z něho trefily ven.

Miluji IC technologie, ale jsem vděčná za dětství bez nich.

Autor: Jaroslava Indrová | pondělí 12.8.2019 18:42 | karma článku: 34.33 | přečteno: 966x

Další články blogera

Jaroslava Indrová

Trocha bilancování na závěr roku

Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.

29.12.2023 v 8:53 | Karma článku: 9.67 | Přečteno: 171 | Diskuse

Jaroslava Indrová

Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš

21.12.2023 v 21:03 | Karma článku: 22.39 | Přečteno: 419 | Diskuse

Jaroslava Indrová

Poděkujme básníkovi za krásné slovo

Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.

16.11.2023 v 14:30 | Karma článku: 11.28 | Přečteno: 181 | Diskuse

Jaroslava Indrová

Trápí vás také noční můry?

Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.

17.9.2023 v 19:35 | Karma článku: 8.90 | Přečteno: 159 | Diskuse

Další články z rubriky Letní povídka

Danka Štoflová

Jak mi ďábel láskyplně olíznul ruku!

Vdala jsem se za Tammyho, čerokézského indiána, žijícího v New Yorku. Ukázal mi, že život je zvláštní a mnoho věcí nevidím. Jenže já jsem česká holka a vím toho dost. Každý v New Yorku má svého psychoterapeuta, je drahý a k ničemu

27.6.2022 v 13:00 | Karma článku: 46.36 | Přečteno: 10305 | Diskuse

Danka Štoflová

Kulový blesk - aneb Nedám ti svůj hrnec!

Vdala jsem se za Tammyho, přímého potomka čerokézských indiánů. Žijeme v Severní Karolíně, na úpatí Great Smoky Mountains. Indiáni jsou pověstní svojí mlčenlivostí. Tak přesně ta mi leze děsně na nervy.

23.6.2022 v 10:31 | Karma článku: 46.20 | Přečteno: 5613 | Diskuse

Lucie Hejnalová

Na kole kolem a okolo

Pravidelně jezdím na kole. To v mém případě znamená, že si pravidelně jednou za cca 15 let koupím kolo, doladím výbavu a namlouvám sama sobě, jak budu pořád jezdit a kolo se stane mou nedílnou součástí. Hahaha.

22.6.2022 v 17:15 | Karma článku: 15.09 | Přečteno: 369 | Diskuse

Danka Štoflová

Rozkošná sexy piha, přímo pod zadkem!

Vdala jsem se za Tammyho, přímého potomka čerokézských indiánů. Žijeme v Severní Karolíně poblíž indiánské rezervace, snad šťastně. Byla jsem a vždycky budu žárlivá. I když vím, že kolečka osudu zapadla přesně na ta správná místa.

16.6.2022 v 10:53 | Karma článku: 47.11 | Přečteno: 16284 | Diskuse

Danka Štoflová

O dívce jménem Faith

Vdala jsem se za indiána z kmene Čerokí, a žijeme v Severní Karolíně poblíž Národního parku Great Smoky Mountains.Indiáni věří, že osudy lidí a naší planety se odvíjí v cyklech.V cyklech zvláštních a neuvěřitelných, až srdce bolí.

14.6.2022 v 9:20 | Karma článku: 46.18 | Přečteno: 4928 | Diskuse
Počet článků 370 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1912

Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda. 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...