Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K čemu je mi aprobace?

Tak jsem konečně pochopila, proč mě před dvěma roky na té základce s mou trojaprobací nechtěli, přestože právě tyto předměty tam učili neaprobovaně. 

Sháněla jsem práci a poptávala se známých. A jedna z nich mi dala tip. Na základce, kam chodí dvě z jejich dětí, učí ruštinu  matikářka a němčinu angličtinářka. "Rodiče jsou naštvaní, ale nic s tím nenadělají. Ředitel se hájí, že nikoho jiného k dispozici nemá. Určitě po vás sáhne všemi deseti."

Poslala jsem na danou školu přímo vzorový motivační dopis, ale ticho po pěšině. Ani se mi neozvali a jazyky tam flikují dodnes.

Věděla jsem, že propustit učitele, který má smlouvu na dobu neurčitou, je problém, i když to bude kopyto, kterému puberťáci polezou po hlavě. Taky jsem věděla, že učitel může až necelou polovinu úvazku učit neaprobovaně - ale vždy se přihlíželo k tomu, co a zda vůbec je schopen odučit. Taky jsem ke své hlavní češtině vyfásla dějepis - na ten mě kdysi nevzali, takže jsem z toho byla spíš nadšena - a další rok jsem učila v jedné třídě občanku. To bylo horší, tam jsem se nadřela. Ale nikdy bych nemohla učit matematiku či fyziku, ačkoliv jsou to taky "všeobecně vzdělávací předměty". Jenže ostravský soud je toho názoru, že němčinářka může maturanty učit matematiku či fyziku. Ovšem jiná otázka je, zda to bude přínosem pro studenty - nebo o ty tu nejde?

Neustále řešíme kvalitu vzdělávání - jak se snižuje, jak čím dál více vysokoškoláků studia začne, ale nedokončí a jak je to pro stát drahý špás. Ale dejme si dvě a dvě dohromady - nekvalitní či neaprobovaný učitel + lenost dnešních mnohých studentů + snižující se nároky spojené se spoustou úlev naordinovaných pedagogicko-psychologickými poradnami = degenerace vzdělanosti. Což zřejmě nechceme, naopak.

Pak bychom se ale měli zamyslet nad naším právním řádem. Ten by měl sice chránit učitele před neoprávněným propuštěním, ale stejnou ochranu si zaslouží i studenti, jejichž cílem je získat co nejlepší vzdělání. Můj syn na gymnáziu na němčinu vystřídal asi čtyři pedagogy, ani jeden nebyl aprobovaný. Ač němčinářka musím konstatovat, že můj dospělý syn umí německy pozdravit a poděkovat. I já sama jsem se s důsledky podobné "výuky" setkala. Moji gymnazisté, které jsem po třech letech němčiny na základce na základě testu zkoumajícího stupeň vědomostí zařadila mezi začátečníky, se jen hořce ušklíbali. "Ona paní učitelka nebyla němčinářka, ale neměl to prý kdo učit..."

Rodiče kdysi snili, že ze mě bude buď doktorka medicíny nebo práv. Na to první nemám schopnosti a na to druhé žaludek. Čím dál víc totiž chápu, že v soudnictví nejde o spravedlnost, ale o to druhého dostat na chybách či právnických kličkách. A  nad rozsudkem, podle kterého němčinářka je prý schopná  kvalitně dovést středoškoláky k maturitě a která prý klidně může učit i matematiku či fyziku - stejně jako nad  oním rozhodnutí o nošení roušek - zůstává rozum stát.

 

Autor: Jaroslava Indrová | pátek 13.11.2020 17:38 | karma článku: 26,68 | přečteno: 974x
  • Další články autora

Jaroslava Indrová

Generace Z, někdy M, také internetová generace, děti nového tisíciletí či zoomeři

Letos čeká maturita na další studenty, kteří jsou označování jako generace Z, popř. M. Vyrostli na internetu, s mobilem jsou téměř srostlí, zasáhla je pandemie covidu.

22.4.2024 v 16:05 | Karma: 17,58 | Přečteno: 426x | Společnost

Jaroslava Indrová

Trocha bilancování na závěr roku

Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.

29.12.2023 v 8:53 | Karma: 9,67 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš

21.12.2023 v 21:03 | Karma: 22,90 | Přečteno: 537x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Poděkujme básníkovi za krásné slovo

Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.

16.11.2023 v 14:30 | Karma: 11,28 | Přečteno: 273x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Indrová

Trápí vás také noční můry?

Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.

17.9.2023 v 19:35 | Karma: 9,99 | Přečteno: 223x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 372
  • Celková karma 17,58
  • Průměrná čtenost 1907x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda.