Jak jsem za normalizace skládala maturitní zkoušku

Psal se rok 1971, začínala normalizace a mě čekala maturita – z češtiny, nezbytné ruštiny, němčiny a dějepisu. Už témata písemky byla výživná –  v češtině to byl Gottwaldův projev k mládeži jako úvaha, masakr.

V němčině jakési výročí FDJ či cosi takového a v ruštině výročí založení KSČ. Očekávané sedmdesáté narozeniny Jaroslava Seiferta se nekonaly, brzy se nekonal ani on sám, tak holt jsme se trápily výročími, která se režimu líbila více.

Nějak jsme se s tím všichni popasovali (náš pan profesor byl skvělý rovný chlap a nenechal by nás padnout) a pomalu se blížil svatý týden. Rozkvetly kaštany (podle teorie bývalé kolegyně bioložky, když začnou kvést kaštany, jsou tu maturity. (Většinou jí to vychází, musím říct.) Pak kaštany rozkvetly naplno, nastoupila červnová vedra a nám začal svatý týden.

Rozhodly jsme se s kamarádkou, že se budeme učit u nich na zahradě spolu, že nám to určitě půjde líp, když si budeme pomáhat. Skvělý nápad měl jednu, ale velikou nevýhodu: krásné počasí, které vůbec nelákalo ke studiu, a sousedy, kteří se neustále vyptávali, jak nám to jde.

Nakonec jsme se přece jen přinutily učit se, i když jsme si občas představovaly, jak si plaveme někde v čisté vodičce, která se nám leskne na opálené pleti. Celý svůj dosavadní život jsem byla v abecedě na špici – na gymnáziu dokonce první, ale k maturitní zkoušce jsem nastupovala jako předposlední ve čtvrtek dopoledne, kamarádka uzavírala „peloton“, a tak jsme měly ještě pár dnů na přípravu k dobru. Byly to ale dny plné nervozity a jak se blížil den D, učení nám šlo hůř a hůř.

Ve čtvrtek jsem nemohla dospat, snídaně do mě nelezla a poprvé v životě (ale ne naposled) jsem zatoužila po vzpruze a sáhla jsem do špajzky po maminčině rumu, který dávala do koblih. Cvakla jsem si a šla. Asi jsem to neměla dělat, protože po loku rumu jsem se necítila vzpružená, ale naopak – sedala na mě malátnost.

Čeština ještě byla v pohodě, ačkoliv otázka byla příšerná: Revoluční rok 1905 v české literatuře. Po nápovědě pana profesora, o čem mám mluvit, jsem sypala odpovědi z rukávu jedna radost.

V dějepise jsem si nevytáhla ani středověk, ani renesanci, ale Osvobození Československa sovětskou armádou. Protože jsme v hodinách hodně pracovali s atlasem, věděla jsem, že všechny čtyři fronty najdu právě tam i se jmény velitelů a šipkami ukazujícími jejich postup směr Praha. Zaperlila jsem, skvělé.

Od němčiny jsem zas tak moc neočekávala, doufala jsem, že dvojčičku obhájím, ale na jedničku nemám a dopadlo to přesně tak. Nezajímavé, dokonce už si nepamatuji ani téma otázky. A pak to přišlo. Nastupující hlad – ta snídaně mi začínala opravdu chybět – klesající hodnoty cukru a odbourávající se alkohol (byť ho bylo minimální množství, nebyla jsem zvyklá), to vše udělalo své a já začala uvadat, neodbytně na mě na potítku přicházela dřímota. Ještě že spolužák přede mnou, který nesnášel ruštinu, a tudíž se ji neučil, bruslil na hodně tenkém ledu a jeho repliky, kterými odpovídal na otázky paní profesorky: Kuda vy by pošli, jesli by u vas byli gosti iz Moskvy? odpovídal: Ja by póšel… a My by póšli… až to výše jmenovaná nevydržela a odsekla: Tak už konečně pojděte!

To mě trochu zabavilo, ale okénko, které se přede mnou po vytažení otázky pootevíralo, se začalo měnit v auslák, jak to říkala maminka, tedy ve výlohu. Ruština měla dvě části: literární a reálie. Copak Puškin byl bez problémů. I můj pohasínající intelekt si s ním poradil – přečetla jsem nejen Oněgina, ale vše, co se dalo sehnat v knihovně. Jenže na druhou otázku jsem zvolila pouze jedinou, ale asertivní odpověď typu zaseknutá gramodeska. Téma znělo: Prirodnoje bogatstvo Sovětskogo sojuza. A já opakovala jen: V Sovětskom sojuze dobyvajetsja něfť i ugol. A pak jsem na mapě ukazovala, kdě něfť a kdě ugol. Víc ze mě v podstatě nedostali. Ruštinářka se snažila, seč jí síly stačily, napovídala dokonce i třídní, a to byla fyzikářka, ale já se zachovala čestně – neuhnula jsem ani o píď.

Při slavnostním vyhodnocení mi paní profesorka sice potřásla rukou, ale prohlásila, že bych zasloužila spíš nakopat do zadku, ale že vzhledem k mým jedničkám mi tu dvojku nakonec dala. Bylo z toho nakonec přece jen vyznamenání, moje pocity však hřejivé nebyly. Není divu, že jsme pak dopadli, jak jsme dopadli.

Spolužačka, která maturovala den před námi a byla už vyspinkaná a odpočatá, nás pozvala k sobě domů, kde jsme za poslechu Klavírního koncert b-moll P. I. Čajkovského (jak trefné) v pěti položili koňak uložený do sklepa v den jejího narození. Co to s námi, kteří jsme maturovali nakonec, nesnídali jsme, neobědvali, za sebou stres ze zkoušky a já ještě smutek a zklamání, udělalo, dokáže si asi představit každý. Místo pusy a květin jsem při návratu domů dostala hned mezi dveřmi od maminky šílené strachem, co se mnou je, facku jak Brno. Žádný div. Bylo to v půl třetí v noci.

Autor: Jaroslava Indrová | neděle 16.1.2022 18:41 | karma článku: 22,41 | přečteno: 840x
  • Další články autora

Jaroslava Indrová

Generace Z, někdy M, také internetová generace, děti nového tisíciletí či zoomeři

Letos čeká maturita na další studenty, kteří jsou označování jako generace Z, popř. M. Vyrostli na internetu, s mobilem jsou téměř srostlí, zasáhla je pandemie covidu.

22.4.2024 v 16:05 | Karma: 18,28 | Přečteno: 456x | Společnost

Jaroslava Indrová

Trocha bilancování na závěr roku

Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.

29.12.2023 v 8:53 | Karma: 9,67 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš

21.12.2023 v 21:03 | Karma: 22,90 | Přečteno: 538x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Poděkujme básníkovi za krásné slovo

Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.

16.11.2023 v 14:30 | Karma: 11,28 | Přečteno: 273x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Indrová

Trápí vás také noční můry?

Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.

17.9.2023 v 19:35 | Karma: 9,99 | Přečteno: 223x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Volby by v březnu podle Medianu vyhrálo ANO. TOP 09 vypadává, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 372
  • Celková karma 18,28
  • Průměrná čtenost 1907x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda.