Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J93a49n 13M81a38r52e72k

6. 2. 2023 20:01

Polib mně či polib mě. V dávné době (Leta čtyřicátá a padesátá) nám bylo řečeno, že když se řekne 'tebe' tak je to 'mne'. Oproti 'Tě' je to 'mě'. A 'tobě' je to 'mně' leč to už je dávno, několik týdnů po době kamenné.

0 0
možnosti

Mám pocit, že jste to nějak domotal. Ve druhém a čtvrtém pádu je mě, mne, ve třetím pádu je mně, mi a v šestém pádu je mně. Takže polib mně je jako polib mi...

0 0
možnosti
Foto

Copak pravopisné chyby, ty nám vychytá korektor. Ale co invaze všelijakých divných obratů, např. "bylo to pět let nazad" nebo "pět let zpátky". Při tom mi jezdí mráz po zádech! A "aby jsem", "aby jsme" a pod., i u autorů solidních.

A to nemluvím o obsahu.

R^

1 0
možnosti

Co je špatně na "Smrt krásných srnců"?

0 1
možnosti

Špatně čtete. V blogu je Smrt Krásných Srnců, čili každé slovo začíná velkým písmenem. To čeština nezná.

1 0
možnosti

Souhlas a karma. Musím ale podotknout, že ten náš dvojí zápor ve větách (viz váš příklad), nic moc. Chápu, že pro cizince to je logické zoufalství.

0 0
možnosti

Jak pro které cizince. Určitě pro ty, kteří hovoří jazyky bez flexe stavící přísně na logice, takže mají pevný slovosled atd. (němčina, angličtina...) Čeština je však emotivní, stejně jako ruština nebo francouzština a některé další jazyky.

1 0
možnosti

Velmi jste mě svým blogem potěšila. Když třeba tady někoho upozorním na chybu v textu, často mi dotyčný také odpoví, že je důležitější obsah. Jak jste však správně napsala, obsah a forma jsou spojené nádoby. (A propos, lidé často říkají či píší spojité nádoby, jelikož nechápou rozdíl mezi slovy spojený a spojitý. Slovo spojitost má však synonymum ve slově návaznost a návazné nádoby nikdo neřekne.) Občas to přirovnávám k hudbě: Co je platné, když někdo složí kouzelnou píseň se skvělými hudebními myšlenkami a motivy, když ji pak neumí zahrát. A svou větu - Většinou ten, kdo nezvládne pravopis (forma), nezvládne ani obsahovou stránku textu. - jako byste mi vzala z úst, respektive z klávesnice.

Také se mi líbilo, jak jste napsala, že vám studenti vysvětlují, když napíší třeba tamnější, že je to fuk, že každý přece ví, co chtějí říct a každý je chápe, jen vy že hledáte zbytečné problémy. Avšak to, že každý přece ví, co chtějí říct a každý je chápe, platí právě proto, že existuje "závazný" pravopis, kterým se i oni převážně řídí. Proto většina lidí pozná, že jde o chybu, když někdo napíše tamnější. Kdyby to bylo fuk, brzy by pravopis přestal existovat, a následně by se vytratilo i porozumění textu a mezi lidmi. Dost na tom, že si lidé často nerozumí, i když píší víceméně podle pravopisu.

A jestli jste udělala chybu? Možná právě v případě "a jestli" uprostřed věty, před čímž by se asi měla psát čárka. Jinak jsem si nevšiml.

2 0
možnosti
Foto

Proč je špatnë Mahuleny dcera?

0 0
možnosti

Protože je česky Mahulenina dcera.

1 0
možnosti
  • Počet článků 372
  • Celková karma 18,73
  • Průměrná čtenost 1907x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda.