Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svačinu do batohu a vyrazit

Recenze-hory Původně jsem sice měla v úmyslu psát o něčem zcela jiném, ale i mě zaujal článek o Krkonoších. Navíc je to můj rodný kraj, občas po něm ve světě nostalgicky zavzdychám, tak zde je má troška do mlejna.

Jak jsem již předeslala, z Krkonoš pocházím, mám tam matku a občas - ač mě dělí 350 km - se tam ráda vracím. Posledním zážitkem byl výlet - původně na Sněžku, kam jsme se chtěli nostalgicky svézt lanovkou těsně před tím, než ji nahradí novou. Za to, že to nakonec dopadlo jinak, může vis maior, tedy počasí. Onen letní den byla strašlivá zima, lilo, lilo a ještě lilo, tak jsme se od dolní stanice lanovky vrátili a vyrazili Obřím dolem, kam to půjde.

Samozřejmě jsme zatoužili i po horkém čaji a něčem k snědku. První možností byla Bouda v Obřím dole. Ač plná sezóna, zavřeno. Druhá, na niž jsme narazili, byla Bouda pod Sněžkou. Ta byla otevřená, ale uvnitř ani noha. Kdybychom ji zatoužili vykrást, nebyl by to velký problém - ale nevím, asi tam nebylo ukrást co. Uvnitř nás přivítal veverčák z Doby ledové, který trůnil v rohu, po obsluze se slehla země. Když jsme se jí nakonec dočkali, začala jsem po pohledu do jídelního lístku šilhat. Nakonec zůstalo u obligátní polévky a k tomu jsme pod stolem ukusovali z vlastnoručně připravené svačiny. Přestože  zde visela cedule o tom, že konzumace vlastního jídla je zakázána, nikdo se na nás ani nepodíval. A kdybychom zatoužili odejít bez placení, opět žádný problém. Nikomu bychom nechyběli. Prostředí bylo pěkné, obsluha příšerná, ceny nelidské, pivo hrozné. A co mi vadí nejvíc. Nikde jsem se cestou nedověděla - ani v samotné chatě, že jen o kousek dál je epozice Historický důl Kovárna. Proč tam, je, když se o ní dovíte jen tehdy, když ji budete hledat? Asi není třeba peněz na její uržování, asi není vůbec třeba, aby ji někdo navštěvoval.

Vzpomínám si, že v době mého dětství se na hůl brali Němci, protože marka byla tři koruny a němečtí turisté se chovali podle toho. Dnes jsou ceny - myslím si - nastaveny podle kurzu eura, což je nikoliv 1:3, ale pomalu 1:30.  Několikrát jsem se přesvědčila, a to i mém rodném Vrchlabí, že je pro mne výhodnější mluvit německy než česky. Je mi totiž personálu líto - to zklamání, které se jim objeví v očích, zjistí-li, že jsem jen obyčejný Čech! Také ceny v běžných obchodech ve Vrchlabí odpovídají občas středu Prahy. Vzhledem k tomu, že většina obyvatel se živí "pouze" poctivou prací, nemají to lehké. Jdete-li po hlavní vrchlabské třídě, uvidíte luxusní značkové obchody s oděvy a sportovním vybavením, nebo máte možnost zajít si nakoupit k Vietnamcům. Nic mezi tím. Moje maminka důchodkyně to má blbé a předem je odsouzena k nakupování ve vietnamské tržnici, protože obchody jako TIMEOUT pro ni opravdu v úvahu nepřipadají. Nejvíc mi vadí, že ač ceny v obchodech i restauracích jsou tak vysoké, většina personálu se k valutovým cizincům chová zcela jinak než k nevalutovému našinci.

Moje děti, které to do Krkonoš mají coby kamenem dohodil, jezdí přesto na lyže raději do Krušných hor, které mají ceny lidovější a obsluhu příjemnější. Je mi to líto, ale zažila jsem to na vlastní kůži. V pohostinství a jiných službách se bohatlo jen poctivou prací, odírání z kůže přineslo vždycky jen zisk krátkodobý a důsledkem byl krach - víme, jak dopadla jedna z nejstarších krkonošských bud, kdysi krásná Petrovka. Budeme-li jen "rejžovat", bez lásky k místu, bez úcty k hostům - našincům, dopadne to s Krkonošemi špatně. Proč tam jezdit, když si mě a mých peněz neváží, a ve výsledku to stejně nestálo za to.

P. S. Další rok jsme vyrazili pro změnu na Černou horu a s pohostinstvím horských bud a hotelů to nebylo o moc lepší. Sokolská bouda zavřená, pro běžné turisty cestou  k dispozici většinou "bufety" - výdejní okénko a lavice na větru a dešti.

Autor: Jaroslava Indrová | pondělí 27.1.2014 14:36 | karma článku: 13,82 | přečteno: 388x
  • Další články autora

Jaroslava Indrová

Generace Z, někdy M, také internetová generace, děti nového tisíciletí či zoomeři

Letos čeká maturita na další studenty, kteří jsou označování jako generace Z, popř. M. Vyrostli na internetu, s mobilem jsou téměř srostlí, zasáhla je pandemie covidu.

22.4.2024 v 16:05 | Karma: 18,94 | Přečteno: 484x | Společnost

Jaroslava Indrová

Trocha bilancování na závěr roku

Na konci roku je zvykem bilancovat - ohlížet se zpět a zjišťovat, co nám rok minulý dál a vzal, a také si dávat předsevzetí do roku nastávajícího. Tak se na to podívejme.

29.12.2023 v 8:53 | Karma: 9,67 | Přečteno: 245x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Hloupneme, nebo jsme stále chytřejší?

Na nejmenované významné akci jsem se setkala s jedním svým bývalým studentem - mimochodem úspěšným mladým mužem - který se mě zeptal, jaké jsou dnešní děti. Jsou jiní než my? Tato otázka a text v sobotní Frontě mě přiměly k zamyš

21.12.2023 v 21:03 | Karma: 22,90 | Přečteno: 539x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Indrová

Poděkujme básníkovi za krásné slovo

Dnes je to 34 let, co zemřel básník Jan Skácel. Příslušník brněnské skupiny Host do domu, nedostudovaný učitel, který se upsal krásnému slovu.

16.11.2023 v 14:30 | Karma: 11,28 | Přečteno: 273x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslava Indrová

Trápí vás také noční můry?

Noční můry trápí nejen mladé dívky, kterým královna Mab za hříšné myšlenky přičaruje pupínky na nose, ale asi všechny. Občas... Ale u nás snad ty potvory bydlí.

17.9.2023 v 19:35 | Karma: 9,99 | Přečteno: 223x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zkouška z češtiny? Proti dřívějšku to byla dávačka, hodnotí maturanti

3. května 2024  8:24,  aktualizováno  10:46

Studenti posledních ročníků maturitních oborů v pátek ráno znovu usedli k písemné části společné...

Poslanci rozhodují o podmínkách prodeje některých lehčích drog

3. května 2024  10:38

Přímý přenos Politici rozhodují o tom, zda umožní za pevně daných podmínek prodej některých lehčích drog jako je...

Poslanci kývli na zákaz prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  10:30

Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Za zvuků techna házela nahá žena před dětmi hlínou. Vystoupení řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  10:27

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

  • Počet článků 372
  • Celková karma 18,94
  • Průměrná čtenost 1907x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda.